• Advertisement

KME

Uit de vrije hand, met geleidesystemen of machinaal

KME

Berichtdoor Arjan Stam op 04 nov 2017, 15:13

Een poosje geleden heb ik een KME sharpener gekocht.
In Nederland wordt dit systeem nog niet verkocht, maar in Duitsland wel. In eerste instantie kocht ik dit systeem o.a. vanwege de aantrekkelijke prijs, hoewel dat nu eigenlijk niet meer als reden aan te dragen is met de extra accessoires 8)

Afbeelding

Hierboven zie je het complete set zoals ik het nu heb.
Standaard krijg je de slijper (links boven), slijpsteen houder + geleidingsstaafje, markeerstift, doek, leeg flesje en 4 diamant stenen (140, 300, 600 en 1500).
De houten basis waar je het slijpsysteem inzet, is daarbij niet inbegrepen. Die moest dus nog los erbij gekocht worden. Om een compleet nieuwe snede (andere hoek dan die van de fabriek) op je mes te zetten (zeker als het een modern, lastig te slijpen staalsoort is) heb je grover dan korrel 140 nodig. Daarom heb ik ook de korrel 100 aangeschaft. KME heeft een korrel 50, maar niet in Duitsland waar ik het systeem besteld heb.
Daarnaast heb ik ook lapping films aangeschaft. Dunne laagjes 'tape' met daarop diamant. Dit plak je op een glasplaatje en zo garandeer je een snede met een constante hoek. Deze zijn 9, 6, 3, 1, 0.5, en 0,1 micron.

Via de hieronder zie je het resultaat van de 1500 korrel diamant steen. (uploaden werkte niet, dus maar even zo) :?
https://drive.google.com/open?id=1k5gOB ... 8XR0VXnOab

Hieronder zie een plaatje van de snede na de lapping films. Excuus voor de slecht kwaliteit, maar ik krijg het niet goed voor elkaar om er duidelijke foto's van de maken.
https://drive.google.com/open?id=1T9dmU ... EhDVHRK4c3

De snede die achtergelaten wordt met de 1500 diamant steen is ruim voldoende voor dagelijks gebruik. Haarschillend scherp (na een snelle strop) en erg veel bite. Na de lapping films had ik vrijwel geen bite meer over. De snede was te glad geworden naar mijn zin. Daarom heb ik het mes nog gestropt op 0.5 micron DMT spray. Dit gaf weer een agressieve bite aan de snede.
Voor het standaard systeem zit je rond de €200 als je de houten basis erbij koopt. Als je alle lapping films wil hebben ben je bijna nog een keer dat bedrag kwijt.
Ik ben erg tevreden over het systeem. Het is vooral heel handig om een nieuwe snede op je mes te zetten of de fabriekssnede netjes te maken. Een micro snede bijhouden doe ik nog lekker uit de vrije hand met een spyderco fine, ultrafine en diamant strop.
Klein nadeel aan het systeem, maar dat zal bij alle geleide systemen zo zijn, dat het veel langer duurt dan uit de vrije hand. Zeker 2 tot 3 keer zo lang, maar het resultaat is er ook naar. Overal een even brede scherpe snede.

Tot zover wat opmerkingen over dit systeem.

Groeten,
Arjan
Arjan Stam
Forumlid

Keer terug naar Messen slijpen