• Advertisement

Slijpen van messen met een hoog vanadium carbide volume

Uit de vrije hand, met geleidesystemen of machinaal

Slijpen van messen met een hoog vanadium carbide volume

Berichtdoor Kwakster op 17 mei 2018, 19:01

Een interessante studie door een Australische messenslijper: ​

http://bessex.com/forum/showthread.php?tid=324
Kennis weegt niets.
Avatar gebruiker
Kwakster
Forumbaasje
 
Berichten: 4086
Geregistreerd: 01 jan 1970, 00:00
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Slijpen van messen met een hoog vanadium carbide volume

Berichtdoor Arjan Stam op 18 mei 2018, 14:27

Wow, dat was echt een serieuze test.
Echt wel interessant om te lezen. Slijpen met CBN of diamant maakt dus bij sommige staalsoorten een heel groot verschil. Nu slijp ik bijna uitsluitend met diamant als ik in een systeem slijp. Uit de vrije hand varieer ik. Voornamelijk de spyderco keramische stenen gebruik ik regelmatig. Ik heb de ervaring als ik bijvoorbeeld de ultrafine gebruikt op s90v dat ik bijna alle 'bite' uit mijn snede haal. Zou dat ook hiermee te maken hebben? Hetzelfde merk ik trouwens ook als ik fijne diamant gebruikt (tot 0,1 micron) waarschijnlijk veel te fijn voor zo'n staalsoort.

Heeft iemand hier trouwens enig idee of staalsoorten met een hoog vanadium carbide volume gebaat zijn bij een 'grovere' snede. Er is o.a. op youtube wel wat data aanwezig die dit lijkt te ondersteunen. En als er iemand ervaring mee heeft, hoe minimaliseer je dan de braam als je bij een relatieve grove korrel stopt?
Arjan Stam
Forumlid
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 08 aug 2015, 15:40


Keer terug naar Messen slijpen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast